Als ondernemer wil je herkenbaar zijn, een merk dat uitstraalt waar je voor staat. Hoe krijg je dat voor elkaar? Alleen een logo laten ontwerpen is niet genoeg. Zelfs zonde van je geld. Want hoe vrolijk, hip of strak je logo ook is, als het bij dat ene plaatje blijft heb je er eigenlijk niks aan.
Als je kritisch kijkt zie je dat deze bedrijven niet alleen een logo laten ontwerpen. Het gaat om kleuren, vormen en lettertypes.
Vraagje: waaraan herken je een Heineken-vrachtwagen? Een Coolblue-doos? Of een Albert Heijn-tas? Niet aan het logo! Echt niet. Als je kritisch kijkt zie je dat deze bedrijven niet alleen een logo laten ontwerpen. Het gaat om kleuren, vormen en lettertypes. Een bepaalde kleur groen, een witte gebogen lijn of een druppel. Je hebt maar een deel nodig om aan het juiste biermerk te denken.

Een ‘logo-etiketje’
Dat effect bereik je nooit met een los logo. Want zo’n plaatje is eigenlijk niet meer dan een etiketje. Je kunt het ergens opplakken, maar het doet weinig voor je uitstraling. Je website, je powerpointpresentatie, je flyers… het blijven standaarduitingen met een etiketje.
Je website, je powerpointpresentatie, je flyers… het blijven standaarduitingen met een etiketje.
Wil je een sterk merk met een herkenbare uitstraling, dan moet je geen logo laten ontwerpen maar een complete huisstijl. Dat is een uitgekiende combinatie van kleuren, vormen en stijlelementen. Een stijl die uitstraalt wie je bent en waar je voor staat. Daar hoort natuurlijk wel een logo bij, maar dan als onderdeel van een groter geheel. Jouw herkenbare huisstijl.

Een logo laten ontwerpen en vastleggen
Misschien denk je nu: leuk verhaal, maar ik ben de Appie niet! Nee, dat klopt. Je hebt niet dezelfde marketingbudgetten als Albert Heijn. Toch kan jouw bedrijf net zo professioneel en consequent overkomen.
Huisstijlkompas
Een goede ontwerper zorgt ervoor dat je precies weet hoe je je huisstijl doorvoert in al je uitingen. Bij Aadwork noem ik dat een Huisstijlkompas. Een helder document waarin precies staat hoe en waar je je logo, je stijlelementen, je kleuren en je lettertypen toepast.

Met een huisstijl heb je altijd en overal dezelfde, herkenbare uitstraling. En dat is de basis van elk sterk merk.