De ideale kleur van jouw logo zou er zomaar eentje kunnen zijn die je nooit gaat gebruiken. Een mooie felle oranje kleur, lime groen of knalpaars zijn kleuren die bij standaard full colour-drukwerk niet haalbaar zijn.

Full colour-drukwerk
Full colour staat voor het drukwerk dat ontstaat bij het gebruik van de vier basisdrukkleuren: cyaan, magenta, geel en zwart (CMYK). De kleuren van het meeste drukwerk dat je in je handen krijgt is opgebouwd uit deze vier drukkleuren. Als je een vergrootglas hebt, dan kun je zien dat het drukwerk uit allemaal kleine puntjes bestaat. Kleine rasterpuntjes in cyaan, magenta, geel of zwart die samen de kleuren in het drukwerk opbouwen.

Felle kleuren en full colour-drukwerk
Doordat al het standaard drukwerk in full colour wordt opgebouwd, is het onmogelijk om op deze manier een heel felle kleur te krijgen. Wil je toch graag een felle kleur in je logo en huisstijl gebruiken? Dan kun je kiezen voor een extra kleur: een PMS-kleur.
PMS-kleuren van Pantone
Pantone is het bedrijf dat kleuren publiceert aan de hand van coderingen. PMS 021 is bijvoorbeeld fel oranje. Deze felle oranje kleur kun je als vijfde kleur toevoegen aan het full colour-drukwerk. Pantone geeft kleurenwaaiers uit met een regenboog aan kleurkeuzes.

Beeldschermkleuren
Laatste tip: beoordeel je kleuren nooit aan de hand van wat je ziet op je beeldscherm. Het kleurbereik van je beeldscherm veel groter is dan dat van full colour-drukwerk. Die hele felle kleur die je op je beeldscherm ziet, zal nooit uit je printer of van de drukpers rollen. Er moet altijd rekening gehouden worden met een (lichte) afwijking. Drukwerk is daarnaast ook afhankelijk van de gekozen papiersoort 🙂