Hoe kijk jij naar lettertypes? Is het je weleens opgevallen dat het standaard lettertype waarmee Microsoft Word begint Calibri heet? Dat ‘ie heel anders is dat bijvoorbeeld Arial?
In de wereld van lettertypes is de keuze zo enorm, dat de verschillen soms moeilijk zichtbaar zijn. De keuze voor een lettertype bij het maken van een document is van grote invloed op hoe je document wordt gelezen. Maar welk lettertype moet je kiezen?

Lettertype-soorten
In de basis zijn er vier verschillende soorten lettertypes: serif, slab serif, sans serif en script. Als je een goede keuze wilt maken, begin je door uit deze vier richtingen te kiezen. Een officieel stuk in een script-lettertype zetten, zou bijvoorbeeld niet voor de hand liggend zijn.

Commerciële lettertypes
Op je computer staan vaak al heel veel verschillende lettertypes geïnstalleerd, zodat je al een ruime keuze hebt. Dat zijn alleen vaak niet die mooie lettertypes die worden gebruikt in je favoriete magazine. Zij gebruiken commerciële lettertypes die je apart aankoopt.

Lettertype met extra opties
De keuze om een lettertype aan te kopen wordt gemaakt indien je meer mogelijkheden wilt hebben bij het opmaken van je teksten. Een van die mogelijkheden is bijvoorbeeld om in artikelen te kiezen voor ‘uithangende cijfers’ die mooier meelopen tussen de woorden en zich min of meer hetzelfde gedragen. Heb je halverwege een tabel in je tekst? Dan wil je binnen jouw lettertype de optie hebben om de uithangende cijfers te vervangen voor tabelcijfers. Bij de meeste standaardlettertypes op je computer heb je die mogelijkheid helaas niet. En dat is nog maar een van de vele beperkingen…

Lettertypes downloaden
Een van de betere websites die kwalitatief goede en gratis lettertypes aanbieden is FontSquirrel. Als je daar een mooi lettertype gevonden hebt, dan kun je hem downloaden en tussen de andere lettertypes op je computer zetten. Wil je nog professioneler te werk gaan? Dan kun je ook een kijkje nemen op de website van MyFonts. Daarop staan commerciële lettertypes in verschillende prijsklassen die je nog meer mogelijkheden geven met je tekst.
