Concurrenten, je komt ze overal tegen. Op social media, op beurzen, op netwerkborrels. En dat kan best even schrikken zijn. Vooral als je ontdekt dat de concurrentie veel professioneler of frisser oogt dan jouw logo en huisstijl. Wat nu?
Niemand vindt het fijn als de concurrent een betere uitstraling heeft dan jij. Want klanten zien dat ook. En dan kan het gebeuren dat ze eerder bij de ander aankloppen. Dat wil je niet. Maar, laat je niet gek maken. Zie het als een kans, een mooi moment om de volgende stap te maken in je marketing.

Bepaal je kernwaarden
Wat wil je uitstralen? Dat is de eerste vraag die een goede ontwerper je zal stellen. Eigenlijk vraagt hij naar je kernwaarden. Wat voor persoon, wat voor bedrijf ben je? Of wil je zijn? Vrolijk, klantvriendelijk, deskundig, alert, gezellig, betrouwbaar, innovatief enz. enz.* Kies de 3 tot 5 waarden die het beste bij je passen én die onweerstaanbaar zijn voor jouw klanten.
TIP: Vind je het lastig je belangrijkste kernwaarden te benoemen? Vraag het je klanten!
Heb je je kernwaarden op een rij? Houd het lijstje dan eens naast je huidige huisstijl en vraag je af: wat is goed? wat mis je? wat zou je anders willen en waarom? Vraag het desnoods ook collega’s en klanten. Zo weet je snel waar het aan schort.
Stralen maar…
Kleuren, lettertypen, lijnen en vormen. Dat zijn de bouwstenen waarmee een ontwerper aan de slag gaat om jouw kernwaarden te vertalen naar een huisstijl die net zo uniek is als jij. Een goed ontwerp is nooit standaard. Het is een uniek geheel waarin je klanten zich direct herkennen.
Huisstijl ontwerpen
Heb je een goed basisontwerp, zorg dan dat je die lijn doortrekt naar al je uitingen. Van je website en je nieuwsbrief tot je beurspresentatie en je visitekaartjes. Zo creëer je een consequente huisstijl met een unieke, professionele uitstraling. Een uitstraling waar je concurrent bijna bang van wordt.?
* (Erno Hannink maakt een lijst van maar liefst 334 verschillende waarden. Je vindt ‘m hier)