Een stockfoto is een fantastisch middel om de vormgeving van je folder of je website op een voordelige manier te voorzien van mooi beeld. Op websites zoals Shutterstock kun je eenvoudig een foto zoeken en downloaden.

Voordelen stockfotografie
Het grote voordeel van stockfotografie is de minimale investering. Een zoekopdracht geeft veel resultaten waaruit je kunt kiezen. Je hoeft geen fotograaf in te huren en geen modellen. De foto’s hebben een uitstekende kwaliteit, waardoor nabewerking in Adobe Photoshop niet nodig is. Zoeken en downloaden, met een paar klikken ben je klaar.
Gratis stockfoto
Heb je écht geen budget, dan kun je je wenden tot websites die gratis stockfoto’s aanbieden. Een website die ze gratis aanbiedt is FreeImages. De kwaliteit van deze foto’s is minder dan op betaalde stock-websites, waardoor je misschien iets beter moeten zoeken.
Wees kritisch in je keuze
Veel foto’s zien er zó mooi uit, dat het niet meer realistisch overkomt. Iets te mooie modellen, die met stralend witte tanden en een laptopje op schoot recht de camera in lachen.
In mijn ogen moet je dat soort foto’s vermijden. Ze worden door heel veel mensen toegepast, waardoor je doelgroep ze ook gaan herkennen als stockfoto. Het gevaar hiervan is dat ze je folder of website een onpersoonlijke uitstraling geven.
Je bent niet uniek
Gebruik je een stockfoto, realiseer je dan dat die foto door duizenden anderen wordt gebruikt in hun uitingen. Er is zelfs een vrouwelijk model dat zó vaak wordt gebruikt door bedrijven, dat ze een eigen Facebook-fanpagina heeft. De uitingen waarop ze is gebruikt kun je daar terugvinden.

Generieke uitstraling
Stockfoto’s hebben vaak een generieke uitstraling. Hierdoor ze makkelijker zijn toe te passen in reclame-uitingen en voor de fotografen sneller te verkopen aan meerdere doelgroepen. Het zijn vaak geen foto’s met story appeal, die de nieuwsgierigheid van een lezer opwekken.

Tips bij je keuze
Sommige opdrachten lenen zich goed om stockfotografie in te zetten. Hier een aantal gouden tips:
- gebruik stockfoto’s die bij je tekst passen;
- kies foto’s waarmee je je kunt identificeren;
- vermijd het gebruik van ‘onnatuurlijke’ foto’s;
- kies een stockfoto die past bij de doelgroep; en
- kies voor het juiste formaat.
Handige websites
- Betaalde websites:
Shutterstock
Fotolia
Nationale Beeldbank
Adobe Stock - Gratis websites:
Free Images
Pixabay
Gratisography