Pixels, afbeeldingen en drukwerk

Heeft jouw vormgever je weleens gevraagd of je een grotere afbeelding wilde mailen voor in je folder of brochure? NOG GROTER?! De afbeelding die je gemaild had, vulde bijna je hele scherm… Waarom is hij dan niet groot genoeg om te gebruiken in een drukwerk-bestand?

Pixels en drukwerk

Het hangt allemaal af van het aantal pixels dat de afbeelding in zich heeft. De meeste beeldschermen geven een afbeelding weer met 28 pixels per cm. Bij drukwerk heeft dezelfde afbeelding 118 pixels per cm nodig. Daar zit een groot verschil tussen. Om die reden is een afbeelding niet altijd groot genoeg voor drukwerk, terwijl hij er op je scherm goed uitziet.

Beeldscherm en drukwerk

Neem als voorbeeld een laptop met een beeldschermformaat van 1440 x 900 pixels. Als je een afbeelding hebt die 100% van dat scherm vult, dan kan je daar bij websites en in Powerpoint-presentaties uitstekend mee uit de voeten. Maar hoe zit dat als je die afbeelding wilt gebruiken in de vormgeving van een brochure die gedrukt moet worden? Wel, dan kom je uit op een drukwerk-formaat van ongeveer 12 x 7 cm.

Pixel-schema

Stel je hebt een prachtige foto gemaakt en je wilt deze gaan gebruiken in de A4-brochure van je bedrijf. Hoeveel pixels moet die afbeelding dat zijn? Om je handvatten te geven, kun je het onderstaande schema gebruiken. Je kunt zo makkelijker een inschatting maken of de foto op je beeldscherm technisch geschikt is voor het drukwerk waarin je hem wilt plaatsen.

Ter info: in het bovenstaande overzicht ga ik ervan uit dat de afbeelding op 100% in het drukwerk wordt geplaatst. Als je een afbeelding schaalt, heeft dat invloed op de kwaliteit – bedankt @nicovink via Twitter.
 

Projecten bekijken

Website laten maken zoals Avetica door Aadwork uit BINK36 Den Haag

WordPress website Avetica

Een website laten maken zoals Avetica. Deze Moodle expert van Nederland en België biedt Moodle dienstverlening aan bedrijven, overheid, non-profit, zorg en onderwijs. Aadwork ontwierp…
Aad20191023010 hand

Onder­scheidend succes voor jouw merk!

5/5

Met mijn bewezen methode stap-voor-stap bouwen aan jouw onder­scheidend succes.

Deze website gebruikt cookies om je ervaring te verbeteren.

Privacy policy