Als je van veel kleur houdt en je wilt een huisstijl laten maken, waar moet je dan rekening mee houden? Geven veel kleuren problemen? Of kun je zonder problemen een huisstijl laten maken?
Full colour-kleuren
Een huisstijl laten maken die kleurrijk is? Houd rekening met full colour-kleuren. Full colour-drukwerk bevat kleuren die zijn opgebouwd in de kleuren cyaan, magenta, geel en zwart.
Kies kleuren die goed opgebouwd kunnen worden in full colour, zodat je huisstijl er in een folder, visitekaartje of brochure er top uitziet.
Beeldscherm-/webkleuren
Het kleurbereik van beeldschermen vele malen groter is dan kleuren die gedrukt kan worden. De kleuren die je kiest bij een huisstijl laten maken, worden zonder problemen op je website en in je social media-posts getoond.
Kleurengamma en kleurbereik
In de onderstaande video wordt uitgelegd hoe groot het bereik is van beeldschermkleuren (RGB) en drukkleuren (full colour / CMYK).
Huisstijl laten maken met handboek
Een huisstijl laten maken met documentatie is aan te raden. In een handboek leg je de opbouw van de kleuren van je huisstijl vast. Met zo´n handboek kun je altijd je kleuren op de juiste manier opbouwen.

Kleurrijke huisstijl laten maken zoals Fit For Thought – denkadvisering
Fit For Thought – denkadvisering (FFT) is het bedrijf van Margriet Taams. Margriet helpt directeuren, managers en ondernemende professionals maximaal te presteren in minimale tijd met ultieme relaties. FFT heeft een heel kleurrijke huisstijl laten maken en gebruikt voor al haar producten een eigen kleurenschema.
Kleurenschema´s en kleurcodes
Het kleurenschema van FFT is superhandig voor onder meer de website. Per product staan de kleuren uit de huisstijl afgebeeld met kleurcode. Bij het opbouwen van de webpagina´s hebben we de kleurschema´s en de kleurcodes altijd binnen handbereik.
Gouden tips
Wil je een kleurrijke huisstijl laten maken? Met deze drie gouden tips kom je niet voor verrassingen te staan:
Tip 1: Huisstijl laten maken met handboek
Vraag altijd een handboek aan de ontwerper die je inschakelt. Dan heb je altijd een helder overzicht van je logo´s, kleuren, lettertypes en vormen.
Tip 2: Leg kleuren vast in alle kleurcodes
In het handboek moet de opbouw van de kleuren van je huisstijl zijn vastgelegd. De opbouw van alle kleuren van je huisstijl leg je vast in codes. Denk daarbij aan CMYK (full colour), RGB (beeldscherm), HEX (website) en RAL (verf). Op deze manier voorkom je kleurverschillen in de uitingen van je bedrijf.
Tip 3: Gebruik de moeilijke kleuren als basis
Bedenk vooraf welke uitingen belangrijk zijn in je marketing communicatie. Als de reclame op je wagenpark essentieel is. Dan kunnen foliekleuren belangrijk zijn. De beschikbare foliekleuren zijn beperkt. Begin daarom met het kiezen van de juiste foliekleuren en bepaal daarna de full colour- en beeldschermkleuren.