Een ontwerp uitbesteden, veel mensen vinden het doodeng. Je weet immers wat je wilt, maar je weet nooit wat je krijgt. Toch? Natuurlijk wel. Je krijgt echt het beste ontwerp als je de gebruiksaanwijzing van een ontwerper kent én het lef hebt om je af en toe te laten verrassen.

Je hebt van die ondernemers die hun ontwerper precies weten te vertellen wat ze willen hebben. Het enige wat de ontwerper moet doen is de opdracht uitvoeren. Herken je dat? Vind je het ook lastig om de vormgeving van je logo en huisstijldragers uit handen te geven? Jammer, want je doet jezelf echt tekort. De allerbeste ontwerpen ontstaan namelijk niet door optimale controle, maar door een uniek samenspel van jouw ondernemerspassie met de creativiteit en vakkennis van de ontwerper.
Een goed ontwerpproces betekent niet dat je dingen over de schutting gooit en maar moet hopen dat het goed komt. Juist niet. Als er een recept bestaat waarmee je tot een topontwerp komt, dan bevat het in elk geval de volgende ingrediënten:
- Het begint met een goede briefing
In zo’n briefing vertel je de ontwerper over je bedrijf, je kernwaarden, je doelgroep, het doel van het nieuwe ontwerp, wat je ermee wilt uitstralen enz. enz.
Vertel ook wat je wel en niet wilt. Neem gerust voorbeelden mee van ontwerpen, stijlen en kleuren die je aanspreken. Daarmee kan een ontwerper aan de slag. - Spreek voldoende feedbackmomenten
Een ontwerpproces kent een aantal stappen. Spreek met je ontwerper af dat hij of zij je meeneemt in dat proces, door regelmatige feedbackmomenten in te plannen. Zo zal je begrijpen waarom je ontwerper bepaalde keuzes maakt en heb je ook de kans om eventueel bij te sturen. - Heb het lef om je te laten verrassen
Tijdens een goed ontwerpproces groeit het wederzijds begrip en vertrouwen. Dat is de ideale basis om tot iets echt nieuws te komen. De kans is dan ook groot dat je met iets heel anders thuiskomt dan je in gedachten had.
Mooier, origineler en effectiever dan je zelf had kunnen bedenken.
Zin om dit recept eens te proeven?