Als je er geen halt aan toeroept, blijf je als ontwerper rondjes draaien in je eigen creatieve speeltuin – en daar zit de klant niet op te wachten. Zeker niet bij een huisstijl, die je niet maandelijks vervangt als een trui.
Nou ben ik bij mijn geboorte zo in elkaar gezet dat mijn creatieve brein juist blij wordt van strakke kaders. Wanneer de creatieve geest los wil gaan op een logo, of een nieuwe huisstijl, dan roept mijn pragmatische kant: “Moet dat niet wat sneller? Kunnen we daar geen slimme tools voor inzetten?” Voilà: mijn drie-stappenplan om van dat flipperende hoofd tot een strakke huisstijl te komen. Voor een klant die weet wat hij wil, maar niet wéét hoe.

Stap 1: maak een moodboard
In deze fase gaat het puur om sfeer. Wat moet een huisstijl uitstralen? Wat voelt de klant? Want hoe mooi mijn creatieve fratsen ook kunnen zijn, het moet kloppen met jouw verhaal. Vaak weet de klant dat instinctief al heel goed, dus waarom zou ik dat niet benutten? Ik neem een uur of wat om die kern te pakken te krijgen. Niet om je omver te praten met jargon, maar om simpelweg te achterhalen wat je wilt uitstralen.

Stap 2: concepten laten botsen
Nu begint het echte werk: ideeën botsen en opnieuw proberen, met hulp van schetsen, kleurproeven en AI-tools. Hier wordt het creatief-pragmatische brein wakker: ja, het gaat nog steeds alle kanten op, maar binnen de structuur. Wat volgt is een georganiseerde puinhoop waarin de beste ideeën door de filter van bruikbaarheid heen gaan. Een enkele optie blijft over, eentje die stevig staat en blijft hangen.

Stap 3: het ontwerp uitwerken
Hier komt mijn innerlijke criticus naar voren. Want die ene optie moet niet alleen artistiek aantrekkelijk zijn, maar ook praktisch werken in alle toepassingen. Dus dat concept wordt aangescherpt, soms opnieuw beoordeeld en aangepast tot het staat als een huis. En pas als jij, de klant, hier honderd procent tevreden mee bent, is het klaar.
Nieuwsgierig hoe dat eruitziet? Boek gerust een gratis videocall, dan neem ik je mee in het proces en garandeer ik je een knaller van een huisstijl.